رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری به استان کهگیلویه و بویراحمد از پروژه در دست احداث پتروشیمی گچساران بازدید کرد.

رئیس مجلس: پتروشیمی گچساران از سوختن ۶۰ میلیارد دلار سرمایه کشور جلوگیری می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با ایجاد پتروشیمی گچساران منابع غنی کشوری که حدود ۶۰ میلیارد دلار در حال سوختن بود به سرمایه بزرگی تبدیل خواهد شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از پتروشیمی گچساران اظهار کرد: این طرح یک سرمایه بسیار بزرگ کشوری  که در شهرستان نفت خیز گچساران ایجاد شده است.

وی گفت: پس از ۲۲ سال شاهد ساخت یک طرح بسیار بزرگ و تاثیرگذار در صنعت و تولید کشور در منطقه نفت خیز گچساران هستیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با ایجاد پتروشیمی گچساران منابع غنی کشوری که حدود ۶۰ میلیارد دلار در حال سوختن بود به سرمایه بزرگی تبدیل و از هدر رفتن چنین سرمایه عظیمی جلوگیری خواهد شد.

 قالیباف با اشاره به آلودگی ناشی از سوختن منابع گازی جلوگیری می‌شود، عنوان کرد: افتتاح و بهره‌برداری این مجموعه باعث ایجاد رونق در صنایع زیر دستی و دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۰ درصد از نفت و گاز کشور را در اختیار خود دارد.

رئیس مجلس بیان کرد: پتروشیمی گچساران به دست متخصصان داخلی با توجه به تحریم‌ها یک کار بسیار بزرگ و جهادی است.

در این بازدید احمدزاده اظهار داشت: پتروشیمی یکی از ارکان مهم صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.

به گزارش فارس، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پترو شیمی گچساران هم اکنون رشد چشمگیری دارد افزود: در مدت اخیر نیرو انسانی  این طرح صنعتی از ۴۰۰ نفر به حدود  سه هزار نفر رسیده که ۷۰ درصد نیروهای آن بومی می باشد.

وی گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.

احمدزاده اظهار داشت: روند ساخت پتروشیمی گچساران به عنوان یکی از طرح های مهم صنعت پتروشیمی رضایت بخش است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران هم گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مصطفی حیدریان  افزود: این طرح سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین می کند.

وی ابراز کرد: سرمایه گذاری اولیه این طرح صنعتی ۴۲۴.۷ میلیون یورو ارزی و  هفت هزارو ۱۶۵ میلیارد ریال و تسهیلات ارزی معادل (۱.۲ میلیارد یورو)  از سوی صندوق توسعه ملی است.

حیدریان بیان کرد: تحقق به هنگام طراحی،احداث و نصب تجهیزات پتروشیمی گچساران مدیون توان متخصصان داخلی است که در این زمینه سنگ تمام گذاشتند.

وی اظهار داشت: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: واحد الفین تصفیه پساب صنعتی  این طرح هم اکنون با ۶۵.۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی، واحد تولید بخار با ۷۶.۴۶ درصد، ساخت برج خنک کننده با ۹۱ درصد پیشرفت در دست اجراست.

حیدریان تصریح کرد: همچنین واحد های هوا نیتروژن با ۷۳.۹۹ درصد، واحد تصفیه آب نیز با ۹۱.۶۶ درصد پیشرفت، مخازن ۹۹ درصد پیشرفت،  و واحد الفین با ۹۴.۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی خط تامین آب این طرح صنعتی را ۹۲.۴۹ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون خط تامین برق این طرح صنعتی ۹۲.۳۸ و خط تامین گاز آن ۹۷.۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: ساختمان و نصب این طرح اقتصادی بیش از ۸۸ درصد پیشرفت، خرید ۹۷.۱۲ درصد و مهندسی ۹۸.۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *